Ve dnech 17.-19. 10. 2024 se konalo setkání učitelů, kteří využívají programy eTwinning/Erasmus+ ve své výuce. V estonském Tallinnu byly pedagogům představeny další možnosti a výzvy, které mohou oba programy přinést, a o které mohou učitelé a ředitelé škol dále žádat. K nejúspěšnějším již tradičně patří partnerství škol online, tedy eTwinning doplněný o případné výjezdy ať již v rámci tzv. Norských fondů, Mládež v akci nebo právě Erasmus+. Naše škola pokračuje již čtvrtým rokem v programu eTwinning, kdy využívá mezinárodní projekty k výuce v souladu se ŠVP, realizovali jsme grant z Erasmu+. Letos připravujeme partnerství se školou v Německu a v Polsku, plánujeme další žádost o grant Erasmus+, případně akreditaci naší školy v tomto programu. V Tallinu bylo konzultováno další velké téma, a to možnosti, a určitě i nutnost zapojení digitální techniky do vzdělávacího procesu. S tímto procesem jde ruku v ruce otázka věku žáků a edukace ohledně e-bezpečnosti. Shoda samozřejmě panuje na tom, že čím dříve se ve školách s digitalizací a výukou e-bezpečnosti začne, tím lépe. A proč právě Tallinn? O této zemi je známo, že uskutečnila jako úplně první země v Evropě své parlamentní volby formou online. Také se zde tvrdí, že wifi připojení je zde snad i v. Veskutečnosti se Estonsko může chlubit 2. místem v mezinárodním srovnávání výsledků ve vzdělávání PISA (Programme for International Student Assessment). Seminář tedy měl určitě co nabídnout pro inspiraci učitelům z ostatních zemí. (Mgr. Miroslava Filipi)
V pondělí a v úterý proběhla v 9. třídě ZŠ Moravany zajímavá virtuální prohlídka, během které žáci měli možnost navštívit české vodní, větrné a solární elektrárny. Součástí prohlídky byla také návštěva přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Tuto jedinečnou nabídku jsme obdrželi od společnosti ČEZ, která nám tím umožnila nahlédnout do zákulisí výroby energie z obnovitelných zdrojů.
Virtuální prohlídka byla interaktivní, a tak se žáci nejen dozvěděli zajímavé informace o fungování různých typů elektráren, ale také mohli klást otázky odborníkům. Výuka se tak stala atraktivnější a přiblížila studentům ekologickou problematiku a důležitost obnovitelných zdrojů energie.
Elektrárna Dlouhé stráně, která patří mezi technické divy Česka, byla jedním z hlavních bodů zájmu. Žáci si mohli představit, jak se v této přečerpávací elektrárně využívá voda k vyrovnávání výkyvů v dodávkách energie. Větrné a solární elektrárny zase ukázaly, jak můžeme využívat sílu přírody k výrobě energie s minimálním dopadem na životní prostředí.
Díky této virtuální exkurzi si žáci mohli rozšířit obzory v oblasti energetiky a zároveň si uvědomit, jak důležitou roli hrají obnovitelné zdroje v boji proti změnám klimatu.
Mgr. Jana Felcmanová
Naše škola se ve školním roce 2024/2025 se opět zapojila do programu Škola pro udržitelný život ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. a s finanční podporou Evropské unie (projekt Mladí mají slovo, č. 2023-1-CZ01-KA154-YOU-000147638) s žáky 9.třídy. Navrhujeme různá opatření vedoucí k větší udržitelnosti naší obce. Výběr a realizace konkrétního opatření se bude dít ve spolupráci s místní samosprávou a komunitou.
Mgr. Jana Felcmanová, ředitelka ZŠ Moravany
Dne 26.9. byl mezinárodní projekt programu eTwinning/Erasmus "Say yes to eco success" prezentován na celostátní konferenci SchooLink 2024, která je určena pro vzdělávací instituce, jako příklad dobré praxe:
V letošním školním roce navázala třída 6.A partnerství se školou v polské Čenstochové a tentokrát i se základní školou ve slovenském Tvrdošíně. Spolupráce v programu eTwinning „Say yes! To eco success“ se opět týkala ekologického tématu, kdy žáci využijí a propojí své znalosti ze zeměpisu, přírodopisu, ekologie, ale i informatiky a matematiky. Komunikací s partnery si procvičili kompetence jazykové: s Poláky i Slováky hovoříme anglicky, občas okusíme polštinu a dotkneme se slovenštiny. Během školního roku se žáci seznámili pomocí nástěnky Padlet, sdíleli informace ohledně ohrožených druhů zvířat, vytvářeli obrázky pomocí umělé inteligence, řešili společně kvízy na dané téma a zabývali se otázkou více ekologických Vánoc. Z dalších aktivit můžeme jmenovat charitativní sbírku na pomoc ohroženým zvířatům a secondhandový bazar pro veřejnost, který uspořádali žáci 2. stupně. Zde si mimo jiné prověřili svou matematickou gramotnost. S našimi polskými partnery jsme se online setkali během projektu několikrát prostřednictvím Microsoft Teams, se Slováky pak 9. 4., kde jsme se společně zabývali otázkou e-bezpečnosti. Následně jsme společně sdíleli úklid obcí v rámci akce „Ukliďme Česko“ a pak pěší výlety v „Erasmus týdnu“, jejichž účelem je snížit spotřebu energie a využít více náš pohybový potenciál. Hřebem projektu byla určitě květnová výše zmíněná týdenní návštěva polských spolužáků u nás v Moravanech, se spoustou krásných aktivit, jichž se zúčastnili žáci 2. stupně. Z těch opravdu zajímavých můžeme jmenovat práci s mapou v terénu prostřednictvím programu Actionbound. Projekty eTwinning tak přispívají nesporně k motivaci učení jazyků, odborných předmětů a zvyšují schopnost žáků spolupracovat v týmech a využívat jejich digitálních kompetencí.
Více je možno vidět ZDE
(Mgr. Miroslava Filipi)
V týdnu od 21. do 24. května naši školu navštívili partneři ze základní školy v Čenstochové. S touto školou máme již 3. rokem eTwinningové projekty, které jsou zaměřeny na ekologickou problematiku. Program eTwinning „Say yes to eco success!“ byl povýšen na program Erasmus díky grantu, který nyní pro změnu získala polská strana. Tak se také mohlo stát, že jsme mohli strávit několik dní s polskými vrstevníky u nás v České republice v naší škole v Moravanech. Polští žáci bydleli v hotelu Labe v Pardubicích, odkud vyjížděli oni za námi nebo my za nimi. První den se věnovali poznávání Pardubic. Druhý den se žáci 7. A sešli s Poláky v Kostěnicích na vlakové stanici, odkud vyrazili přes Moravanský a Platěnice do školy. Po cestě řešili poznávací kvízy programu Actionbound ve smíšených týmech, kdy poznávali naši flóru. Následoval oběd ve Slepoticích, návrat do školy, kterou si prohlédli, společné hry v tělocvičně, a nakonec jsme si i s panem starostou opekli párky. Ve středu naše 6.A vyrazila s polskými dětmi do Prahy, kde shlédli komentovanou prohlídku a prošli se po Praze. Ve čtvrtek stejná třída vyrazila s Poláky na prohlídku záchranné stanice v Pasíčkách, dále žáci absolvovali výlet turistickými trasami do Toulovcových maštalí, Boru u Proseče a hotelu Renospond, kde měli společný oběd. Závěr týdne patřil výletu na Kunětickou horu, kam se vypravili žáci 8. A a kde spolu s Poláky měli možnost navštívit hrad, společně poobědvat a absolvovat prohlídku Muzea perníku. Program to byl velmi pestrý a ze strany požadavků Polské návštěvy bylo třeba mnohdy operativně reagovat. Že se vše podařilo ke spokojenosti jak českých, tak i polských dětí, je bezesporu zásluhou autodopravy pana Runštuka, paní učitelky Kostelecké a Jakubcové, pana učitele Mottla a všech ostatních, kteří se na této náročné akci podíleli.
Vedení školy
V měsíci dubnu se nám podařilo obnovit a doplnit inventář digitální techniky na naší základní škole. Prostřednictvím šablon JAK a „Národnímu plánu obnovy“ škola zakoupila 15 tabletů na 1. stupeň a 29 tabletů na 2. stupeň. Navíc jsme díky svolení zřizovatele mohli zakoupit a instalovat celkem 4 nové interaktivní tabule systému Optoma do tříd: 1.A, 5.A, 6.A a 9.A. Věříme, že výuka bude pro naše žáky zase o poznání více atraktivní, a že je nové výukové metody budou více motivovat k získávání poznatků a kompetencí pro život.
Dne 19. 3. 2024 se uskutečnilo sdílecí setkání v rámci projektu Mladí pro klima, jehož pořadatelé sídlí v Horním Maršově. Do tohoto projektu se zapojilo více než 30 škol, následně byly rozděleny do skupinek a sdílecí setkání mohlo začít. Moravany, zúčastňující se tohoto projektu již po šesté, byly ve skupince společně se školami z Jeseníku, Cehnice a Kyselky. ZŠ Moravany šla na řadu jako první, všichni žáci se představili a následně přednesli své poznatky. Na konci prezentace pořadatelé zhodnotili práci žáků a ptali se jich na různé otázky ohledně již zmiňovaného projektu. Než odprezentovali své nápady všechny školy, uběhly cca tři hodiny. Na závěr nám paní Eliška Hájková, hlavní představitelka, nabídla pozvánku na různé akce.
Aneta Jiroutová, 9. roč.
Účel dotace: Zakoupení IT zařízení do školního fondu mobilních digitálních zařízení pro znevýhodněné žáky.
Částka: 128 000,-
Období: 2022 - 2024
Účel dotace: Zakoupení digitálních techologií a vybavení na podporu digitální gramotnosti a zavední nových vzdělávacích programů v oblasti IT.
Částka: 180 000,-
Období: 2022 - 2023
Účel dotace: Vybavení škol digitálními technologiemi.
Částka: 259 098,-
Období: 2020
Dnes se žáci 9.A setkali s panem starostou, Ondřejem Mikuleckým na obecním úřadě. Všichni se představili, sdělili, kde žijí a jaké povolání by rádi v budoucnu vykonávali. Zástupci ze strany žáků: Daniel Baláš, Kornélie Holušová, Jakub Kulhánek a Matěj Provazník seznámili pana starostu s projektem „Mladí pro klima.
Žáci dnes vytvořili velký plánek obce Moravan. Plánek obce postupně doplňovali o klimatické informace - klimatická ohrožení a o stávající adaptační a mitigační opatření. To, jaká a jak je najít se dozvěděli pomocí pracovního listu. Žáci pracovali s nasazením a o všem diskutovali a moc pěkně spolupracovali.