Naše škola patří svou velikostí mezi středně velké školy, navštěvuje ji téměř 200 žáků, z toho slabší polovina druhý stupeň. Právě starší žáci již mají značné zkušenosti z praktického života a často se ptají „Nač právě to či ono, budou v životě potřebovat“. Učitelé naší školy se snaží dětem odpovídat na jejich otázky výukou, která propojuje teorii s praxí. Žáci se každým rokem účastní schůzek s panem starostou, přinášejí své nápady a diskutují o jejich realizaci, učí se tak aktivnímu občanství. Pomáhají aktivně při mnoha akcích, které pořádá SRPŠ při ZŠ Moravany a vedení obcí, například při Halloweenské diskotéce, Slepotickém strašení, Mikulášské, Čarodějnicích, Ukliďme Česko a mnoha dalších. Naši žáci iniciují již několik let obecní výsadbu stromů a keřů, což chápou i díky ekologické výchově jako naprostou nezbytnost, neboť vnímají, že žijí v oblasti, která je potenciálně ohrožena suchem. Za svou aktivní účast je letos 22 žáků odměněno výjezdem na Slovensko do Spišského Hrhova, který se uskuteční v květnu. Výjezd bude financován z finanční odměny „Jazykové ceny Label“, kterou škola získala za mezinárodní projekt eTwinning „Say Yes to Eco Success“ pod vedením paní zástupkyně Mgr. Filipi. Současní žáci tak mohou poděkovat za jejich kvalitní práci svým starším spolužákům, kteří jsou nyní ve 2. ročníku SŠ. Škola je zaměřena na ekologii a udržitelnost, což se ale promítá i do dalších předmětů, jako jsou zeměpis, základy ekologie, dějepis, přírodopis, výchova ke zdraví a občanství, ale i do výtvarné výchovy, informatiky, cizích jazyků, a dokonce i matematiky. Zde v kombinaci s angličtinou počítáme třeba únik vody či porovnáváme spotřebu energie u různých typů žárovek. Co nás čeká do konce školního roku? Chtěli bychom uspořádat školní burzu, v plánu je další sázení zeleně, třeba i u budovy 1. stupně, škola v přírodě pro téměř všechny ročníky, ale také mezinárodní návštěva žáků z jiných zemí. Poslední den v březnu k nám zavítají němečtí žáci z Elzu v Hessenu, ti stráví s našimi sedmáky 3 dny ve škole, Pardubicích a na Kunětické hoře, a s osmáky v Praze, náklady budou hrazeny převážně z grantů, které škola získala. Deváťáci si užijí svůj týden se španělskými a polskými dětmi ze San Leonarda a Koszecinu v červnu, program pro ně se teprve chystá. Všichni tito žáci k nám zavítají díky projektu eTwinning/Erasmus, v tomto roce pod názvem G.R.E.E.N a děti si tak vyzkouší své jazykové kompetence v angličtině a určitě i v němčině.
Současná devátá třída je zapojena pod vedením paní ředitelky Mgr. Jany Felcmanové do projektu Škola pro udržitelný život pod Střediskem ekologické výchovy SEVER, o.p.s. Tento projekt je financován Evropskou unií v rámci Erasmus +. Realizace projektu probíhá do června 2025.
Cílem projektu je rozvoj kompetencí potřebných pro řešení příčin a dopadů klimatické změny u vzdělavatelů, žáků, veřejné správy a dalších aktérů v místních komunitách. Projekt propojuje místně zakotvené učení a klimatické vzdělávání, čímž vede žáky k aktivnímu zájmu o ochranu životního prostředí a zlepšení kvality života v jejich okolí.
Žáci provádějí průzkum v okolí školy a v místní komunitě zaměřený na problémy spojené s udržitelností a ochranou životního prostředí. Vytvářejí dotazníky pro obyvatele obce, analyzují výsledky a identifikují klíčové oblasti, které potřebují zlepšení (například nakládání s odpady, péče o veřejné prostory, šetření energií).
Na základě zjištěných potřeb žáci navrhují konkrétní opatření ke zlepšení životního prostředí v obci. V návaznosti spolupracují s místní samosprávou a organizacemi na realizaci vybraných projektů, například při výsadbě stromů a keřů v okolí školy nebo úpravě školní zahrady pro podporu biodiverzity. Žáci také připravují informační materiály, plakáty, účastní se exkurzí a besed s odborníky na téma ekologie a udržitelnost, konzultují své návrhy s odborníky z oblasti environmentální výchovy a místními zastupiteli. Součástí projektu je pravidelné vyhodnocení průběhu a dopadu jejich aktivit. Žáci zaznamenávají své zkušenosti, úspěchy a oblasti pro zlepšení. Díky těmto aktivitám rozvíjejí kritické myšlení, komunikační dovednosti, schopnost týmové spolupráce a zodpovědnost za své okolí. Projekt jim umožňuje prakticky aplikovat získané znalosti a aktivně se podílet na pozitivních změnách v jejich komunitě.
Naše škola úspěšně zažádala o příspěvek z Místní akční skupiny (MAS) regionu Kunětická hora. Tento příspěvek je určen výhradně na dopravu žáků do vzdělávacích center SFÉRA v Automatických mlýnech v Pardubicích a do Vzdělávacího centra Planeta v Hlinsku. Všichni žáci školy se zúčastní jednoho z těchto vzdělávacích programů podle výběru a organizace. Vstupné do obou center je plně hrazeno z projektu Šablony JAK I., což znamená, že rodiče nemusí na tyto výjezdy nic přispívat. Díky této podpoře mohou naši žáci rozšířit své obzory, získat nové vědomosti a zažít nevšední vzdělávací zážitky bez jakékoli finanční zátěže pro rodiny. Jsme rádi, že můžeme nabídnout takové příležitosti všem našim žákům.
Za tyto velmi pestré aktivity můžeme poděkovat vzájemné spolupráci všech pedagogů naší školy. Držte nám, milí rodiče, tedy palce, ať se vše zdaří.
Mgr. Miroslava Filipi a Mgr. Jana Felcmanová
Dnes proběhlo inspirativní setkání žáků 9. a 7. třídy s panem starostou Mikuleckým, během kterého měli naši žáci příležitost představit své aktivity a zapojení do života obce Moravany.
Současná devátá třída je zapojena pod vedením paní ředitelky Mgr. Jany Felcmanové do projektu Škola pro udržitelný život pod Střediskem ekologické výchovy SEVER, o.p.s. Tento projekt je financován Evropskou unií v rámci Erasmus +. Realizace projektu probíhá do června 2025.
V rámci školního projektu zaměřeného na udržitelnost a občanskou angažovanost se žáci 9. třídy ZŠ Moravany setkali se starostou obce, aby mu představili svou vizi Moravan za 10 let.
V úvodu se každý z žáků představil, sdělil, odkud pochází, čemu by se chtěl v budoucnu věnovat a jaké obory plánuje studovat. Následně žáci popsali průběh své práce v rámci projektu – pracovali ve skupinách, v nichž zpracovali jednotlivé tematické oblasti (např. lidé, hospodářství, příroda, veřejná prostranství, spolupráce s okolím a správa obce). Každá skupina poté svou vizi přednesla a společně se starostou o návrzích diskutovali.
Kateřina Pavlišová a Matěj Hlavatý představili konkrétní aktivity, do kterých se žáci v průběhu školního roku zapojili – od sázení stromů a keřů, přes úklid obce, až po pomoc při organizaci akcí pro mladší spolužáky i veřejnost v Moravanech a Slepoticích.
Celý projekt završila debata o tom, jak se mladí lidé mohou aktivně podílet na rozvoji obce a jakým způsobem ovlivňovat dění kolem sebe. Deváťáci ukázali, že jim na budoucnosti Moravan záleží – a že jejich hlasy mají co říct.
V druhé části setkání paní zástupkyně představila mezinárodní projekt, na kterém spolupracují žáci 7. třídy se školami z Německa, Španělska a Polska. Tento projekt se zaměřuje na klimatické změny a posiluje spolupráci a výměnu zkušeností mezi žáky z různých zemí.
Na závěr setkání žáci nabídli svou pomoc při sázení keřů a stromů u budovy 1. stupně a při úklidu obce ke Dni Země.
Děkujeme panu starostovi Mikuleckému za milé přijetí a těšíme se na další spolupráci! 🌳🤝
#ZŠMoravany #Spolupráce #Udržitelnost #KlimatickýProjekt #ŽáciPomáhají
Dne 8.1. 2025 jsme s třídou 7.A oslavili dvě události: udělení certifikátu kvality za eTwinningový projekt „Say YES! to eco success“, který probíhal loni a před Vánocemi toto ohodnocení získal a také 20leté jubileum programu eTwinning. Program je založen z iniciativy EU, jmenovitě Evropské komise a jeho cílem je propojit evropské školy pomocí vzájemné projektové spolupráce. V naší zemi je program veden prostřednictvím Domu zahraniční spolupráce v Praze. Díky této jsme mohli 20leté narozeniny eTwinningu společně oslavit krásným a velmi chutným dortem. Děkujeme.
Mgr. Miroslava Filipi
Spolu s předáváním Jazykové ceny Label škola získává i finanční částku, za kterou se z velké části podívají žáci 2. stupně na Slovensko, do partnerské školy ve Spišském Hrhově. Při slavnostním ceremoniálu předávání ceny jsme byli osloveni redaktorkou Domu zahraniční spolupráce za účelem rozhovoru, který si můžete přečíst zde:
V pátek, dne 6. 12. proběhlo slavnostní předání certifikátů kvality pro školy, které se svými žáky vytvářejí hodnotné mezinárodní projekty. Z našich žáků jsou to sedmáci, kteří se účastnili projektu „Say YES! to eco success./Řekni své ANO ekologii – Powiedz TAK! ekologii – Povedz svoje ÁNO ekológii“. Jak již samotný název napovídá, partnery byli v loňském roce Poláci a Slováci. Žáci s nimi plnili v týmech úkoly založené na ekologických tématech, kdy komunikovali anglicky. Náš projekt prošel hodnotícím procesem ještě spolu s dalšími 146 projekty za Českou republiku úspěšně, byl certifikován jako projekt po všech stránkách kvalitní. V lednu program eTwinning oslaví 20. výročí své existence a jak tuto skutečnost, tak i udělení ocenění Quality Label se žáky po Vánocích oslavíme.
Po pondělním úspěchu našich dívek pokračoval turnaj v úterý, kdy skřížili florbalové hokejky tentokrát chlapci škol holického okrsku. Sjelo se 5 týmů a naši borci začali vítězstvím nad holickým gymnáziem. Bohužel v dalších utkáních se nám již nedařilo a náš skončil na čtvrtém místě. Doufejme, že následující roky přinesou lepší umístění a hoši půjdou ve stopách svých spolužaček. Ing. František Mottl
V pondělí 4. 11. 2024 se tým dívek ve složení Ema Bakešová, Bára Blajdová, Marie Blažková, Dominika Dostálová, Eliška Hyksová, Ladislava Chlebounová, Simona Kasalová, Ella Kňavová, Kateřina Pavlišová, Kateřina Schubertová, Marie Šindelářová, Vendula Tesařová, Tereza Vachová a Natálie Velinská zúčastnil okrskového kola florbalu. Turnaj se uskutečnil v Holicích a zúčastnila se ho 4 družstva. Náš tým třikrát remízoval, to znamenalo konečné 2. místo. Děkujeme za skvělou reprezentaci školy a blahopřejeme ke krásnému výsledku. Mgr. Iva Kostelecká.
Ve dnech 17.-19. 10. 2024 se konalo setkání učitelů, kteří využívají programy eTwinning/Erasmus+ ve své výuce. V estonském Tallinnu byly pedagogům představeny další možnosti a výzvy, které mohou oba programy přinést, a o které mohou učitelé a ředitelé škol dále žádat. K nejúspěšnějším již tradičně patří partnerství škol online, tedy eTwinning doplněný o případné výjezdy ať již v rámci tzv. Norských fondů, Mládež v akci nebo právě Erasmus+. Naše škola pokračuje již čtvrtým rokem v programu eTwinning, kdy využívá mezinárodní projekty k výuce v souladu se ŠVP, realizovali jsme grant z Erasmu+. Letos připravujeme partnerství se školou v Německu a v Polsku, plánujeme další žádost o grant Erasmus+, případně akreditaci naší školy v tomto programu. V Tallinu bylo konzultováno další velké téma, a to možnosti, a určitě i nutnost zapojení digitální techniky do vzdělávacího procesu. S tímto procesem jde ruku v ruce otázka věku žáků a edukace ohledně e-bezpečnosti. Shoda samozřejmě panuje na tom, že čím dříve se ve školách s digitalizací a výukou e-bezpečnosti začne, tím lépe. A proč právě Tallinn? O této zemi je známo, že uskutečnila jako úplně první země v Evropě své parlamentní volby formou online. Také se zde tvrdí, že wifi připojení je zde snad i v. Veskutečnosti se Estonsko může chlubit 2. místem v mezinárodním srovnávání výsledků ve vzdělávání PISA (Programme for International Student Assessment). Seminář tedy měl určitě co nabídnout pro inspiraci učitelům z ostatních zemí. (Mgr. Miroslava Filipi)
V pondělí a v úterý proběhla v 9. třídě ZŠ Moravany zajímavá virtuální prohlídka, během které žáci měli možnost navštívit české vodní, větrné a solární elektrárny. Součástí prohlídky byla také návštěva přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Tuto jedinečnou nabídku jsme obdrželi od společnosti ČEZ, která nám tím umožnila nahlédnout do zákulisí výroby energie z obnovitelných zdrojů.
Virtuální prohlídka byla interaktivní, a tak se žáci nejen dozvěděli zajímavé informace o fungování různých typů elektráren, ale také mohli klást otázky odborníkům. Výuka se tak stala atraktivnější a přiblížila studentům ekologickou problematiku a důležitost obnovitelných zdrojů energie.
Elektrárna Dlouhé stráně, která patří mezi technické divy Česka, byla jedním z hlavních bodů zájmu. Žáci si mohli představit, jak se v této přečerpávací elektrárně využívá voda k vyrovnávání výkyvů v dodávkách energie. Větrné a solární elektrárny zase ukázaly, jak můžeme využívat sílu přírody k výrobě energie s minimálním dopadem na životní prostředí.
Díky této virtuální exkurzi si žáci mohli rozšířit obzory v oblasti energetiky a zároveň si uvědomit, jak důležitou roli hrají obnovitelné zdroje v boji proti změnám klimatu.
Mgr. Jana Felcmanová
Naše škola se ve školním roce 2024/2025 se opět zapojila do programu Škola pro udržitelný život ve spolupráci se Střediskem ekologické výchovy SEVER Horní Maršov, o.p.s. a s finanční podporou Evropské unie (projekt Mladí mají slovo, č. 2023-1-CZ01-KA154-YOU-000147638) s žáky 9.třídy. Navrhujeme různá opatření vedoucí k větší udržitelnosti naší obce. Výběr a realizace konkrétního opatření se bude dít ve spolupráci s místní samosprávou a komunitou.
Mgr. Jana Felcmanová, ředitelka ZŠ Moravany