Pythagoriáda a Matematický Klokan 2019
Ve dnech 22. 3. a 4. 4. 2019 proběhla na naší škole školní kola soutěže Matematický Klokan a Pythagoriáda.
Obě soutěže jsou matematické, liší se podmínkami a typy zadávaných úloh.
V Klokanovi každý žák dostane na startu 24 bodů, úlohy jsou dle obtížnosti rozdělené na tři skupiny- po 3,4 a 5 bodech. Správné výsledky žáci volí z 5 nabízených možností. Za každou špatně vyřešenou úlohu je odečten 1 bod. Výhodou žáka tak může být správně zvolená strategie, např. pokud nevím, raději nepíši žádný výsledek než chybný, nebo jen velké štěstí (i to se občas stává). Obecně se však dá říci, že k úspěšnému řešení úloh je třeba spíš schopnost logicky uvažovat, prostorová představivost a kreativita než běžné matematické dovednosti, které žáci získávají při vyučování. Přes obtížnost úloh se našli někteří žáci, kteří se blížili, či dokonce překročili hranici 90 bodů (z maxima 120 b.). Těmto žáků patří jistě velká pochvala.
Ve velmi krátké době následovala další matematická soutěž Pythagoriáda. V této soutěži žáci řeší 15 úloh, za každou správně vyřešenou získají jeden bod, za špatně vyřešenou si nic neodečítá. Výsledky si žák nevybírá z možností, takže odpadá tipování. Osobně mi nastavení podmínek přijde spravedlivější a objektivnější. I tyto úlohy jsou netradiční, nápadité a vyžadují od žáka plné soustředění a bystrý úsudek, i když je často k jejich vyřešení výhodné využít matematické znalosti, získané při školním vyučování. Úspěšným řešitelem se stane každý žák, který dosáhne či přesáhne hranici 10 bodů. V tomto školním roce jím je pouze jeden žák naší školy (ze sedmé třídy), ale je třeba říci, že někteří se k této hranici přiblížili takřka na dosah.
Všem, kteří to nevzdali a snažili se najít správná řešení, patří můj dík. Mgr. Schwarzová Ilona
A že hledání správných řešení není vždy jednoduché, to ví i Charles Darwin:
„Matematik je jako slepý člověk v temné místnosti hledající černou kočku, která tam není.“